Ondernemen met impact

SAMEN TEGEN VOEDSELVERSPILLING

08.11.2022

Amber

Leestijd: even zitten

We willen 50% minder voedselverspilling ten opzichte van 2015 in 2030. Dat doen we voornamelijk door consumenten te activeren, dat is heel belangrijk. Maar één van de belangrijkste dingen is om ook het bedrijfsleven mee te krijgen.

Wouter (38) van Stern Consultancy kwam vanuit de commerciële food wereld terecht bij stichting Samen Tegen Voedselverspilling. Als Business Developer zorgt hij ervoor dat meer bedrijven zich aansluiten bij de stichting: “We willen 50% minder voedselverspilling ten opzichte van 2015 in 2030. Dat doen we voornamelijk door consumenten te activeren, dat is heel belangrijk. Maar één van de belangrijkste dingen is om ook het bedrijfsleven mee te krijgen.”

Kun je kort wat vertellen over jezelf?

Ik ben 38 jaar en woon in Rotterdam met mijn gezin – twee kinderen met een derde onderweg. Als freelancer voer ik momenteel een opdracht uit voor de stichting Samen Tegen Voedselverspilling. Ik kom uit de mediawereld, daarna ben ik in de food (productie) terecht gekomen. Hier heb ik sales gedaan, ik verkocht vooral aan de grote retailers zoals Jumbo. Uiteindelijk ben ik voor mezelf begonnen, voor verschillende opdrachtgevers gewerkt en toen bij Upfield terecht gekomen, de oude margarine tak van Unilever. 

Ik zag dat zij heel erg bezig waren met de overstap van dierlijke naar plantaardige eiwitten. Dat vond ik een interessante wereld, ik kwam bij grote cateraars waarvan ik altijd dacht dat ze ouderwets waren, maar die hebben bijna allemaal het doel om binnen een x aantal jaar 80% plantaardige producten aan te bieden. Wel zag ik dat zij hier veel mee bezig waren, maar er toch moeite mee hadden, doordat je te maken hebt met opdrachtgevers als cateraar zijnde. Je kunt als cateringbedrijf wel willen, maar je moet ook de opdrachtgever mee krijgen.

Met de vinger wijzen werkt niet.

Ja, en ook als je tegen ‘oudere’ medewerkers, die het gewend zijn om elke vrijdag een broodje kaas en een kroketje te nemen, zegt dat hun kroketje niet terugkomt omdat het ongezond is, dat werkt natuurlijk niet. Ik vond het dus interessant om te kijken hoe die cateraars daarmee omgaan en ook hoe lastig dat is.

Ook omdat zij in dienst staan van bedrijven zoals Unilever, je bent dan heel afhankelijk van hun producten. 

Zeker bij bedrijven zoals Unilever, maar denk ook aan scholen. Ik was pas bij Compass, zij verzorgen de catering voor bijvoorbeeld universiteiten en bij de Hogeschool van Nijmegen. Daar zitten dertigduizend studenten en daar willen ze binnen een x aantal jaar meer dan 80% plantaardig voedsel cateren: hoe ga je dat doen?

Wat zijn de uitdagingen die je bent tegengekomen? 

De grootste uitdaging is eigenlijk: hoe ga je in smaak en kwaliteit niet achteruit ten opzichte van wat ze gewend waren aan dierlijke producten.

Dus het was eigenlijk een stukje productontwikkeling dat er op dat moment nog niet was?

Aan de ene kant wel. Er waren al zulke producten, het gaat namelijk om grote bedrijven, maar dan krijg je weer te maken met de kostprijs. Smaak en kostprijs mochten niet veranderen en als je dat weet te tackelen, dan kun je een eind komen. Het moment dat ik wist dat we het konden tackelen, was toen een grote pasta keten de room veranderde van dierlijk naar plantaardig, zonder het de klanten te vertellen. De klanten proefden het niet. Dat liet zien dat het best eenvoudig te realiseren is, ook prijstechnisch en qua impact. Dit ging echt om een paar honderd liter room per dag, dus dat telt wel op. 

Even terug naar jouw onderneming, Stern Consultancy. Heeft het ondernemen altijd al in je bloed gezeten?

Ja, denk ik wel. Ik verkocht op de middelbare school cd’tjes die ik zelf kopieerde en downloadde. Maar op een gegeven moment, door mijn omgeving en vriendengroep ben ik toch het reguliere werkleven gerold. Lang op school gezeten en daarna meteen gaan werken, want iedereen deed dat. Ik raad echter nu iedereen wel aan, vooral als je jong bent, om gewoon een tussenjaar te nemen en te gaan reizen of te kijken wat je echt leuk vindt; werken kan altijd nog. Mijn vrouw was toen wel al ZZP’er, dan moet je wel een beetje de risico’s gaan afwegen: kunnen we wel allebei gaan freelancen? Toen uiteindelijk na een aantal jaren ben ik toch gaan freelancen. Dus ja, het heeft altijd wel in me gezeten maar ik heb het niet altijd gedaan. 

Waarin geeft Stern Consultancy dus advies?

In eerste instantie verving ik vaak sales binnen commerciële bedrijven – daar had ik natuurlijk de meeste ervaring mee. Maar door Upfield en stichting Samen Tegen Voedselverspilling ben ik daar een beetje van teruggekomen, en wil ik me nu meer specialiseren in het adviseren van bedrijven op duurzaamheid in de breedste zin van het woord. Ik heb dus de meeste ervaring met duurzaamheid op het gebied van voedsel, maar ik adviseer ook op bijvoorbeeld verpakking en anderzijds ben ik zelf ook geïnteresseerd in duurzaamheid in bredere vorm. Vooral nu met de energiecrisis. 

Je schetst al een beetje de overgang van commercieel naar impact gedreven, wat brengt jou dat nou?  

Dat je bijdraagt aan een betere wereld, zeker sinds ik kinderen heb. Er is nu een generatie die heel anders tegen de wereld gaat aankijken, dus ik probeer mijn steentje bij te dragen, voor mijn eigen kinderen en dus indirect ook voor anderen.

Wat is nu de opdracht die je uitvoert voor stichting Samen Tegen Voedselverspilling? 

Stichting Samen Tegen Voedselverspilling bestaat al ongeveer vier jaar. Dit begon als een taskforce binnen de Wageningen Universiteit. Op een gegeven moment werd er gezegd: we willen minder voedsel verspillen, en daar heb je het bedrijfsleven voor nodig. Dus de taskforce werd omgezet naar een stichting en vanuit daar zijn ze gaan kijken naar bedrijven die ons wilden helpen om het doel van SDG 12.3 te bereiken. 

Eén van de SDG’s (sustainable development goals) van de Verenigde Naties is: 50% minder voedselverspilling in 2030. Als je daar niks mee doet dan gebeurt er niks, en dat is nou juist het doel van de stichting. Dus; 50% minder voedselverspilling ten opzichte van 2015 in 2030. Dat doen we voornamelijk door consumenten te activeren, dat is heel belangrijk. Maar één van de belangrijkste dingen is om ook het bedrijfsleven mee te krijgen. We zitten al heel goed in retail, alle grote ketens (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, etc.) doen daar al aan mee. Zij meten jaarlijks hun voedselverspilling, zo kunnen zij dus zien hoe het op dit moment gaat. Wij presenteren jaarlijks een verspilling monitor, daarmee kunnen wij laten zien dat het beter wordt. We willen dat eigenlijk ook heel graag in de out of home markt, de horeca dus. Dit heeft door Corona een tijdje stil gelegen, maar dat herpakt zich weer en wij zijn nu bezig om die markt te activeren. Dat is wat ik dus doe. Ik ben aan de ene kant bezig met het zoeken van bedrijven die voedselverspilling willen verminderen en zich willen aansluiten bij onze stichting. Aan de andere kant ben ik in gesprek met bedrijven die al aangesloten zijn, maar die toch niet helemaal goed weten hoe zij met voedselverspilling moeten omgaan. Ik adviseer dus vooral, ook kan ik ze binnen de organisatie koppelen aan ons netwerk. Via de stichting heb je toegang tot kennis van bijvoorbeeld de Wageningen Universiteit maar ook van het Voedingscentrum. Officieel ben ik Business Developer, dus ik probeer vooral ook bedrijven zich te laten aansluiten bij de stichting. 

Wat wil jij andere bedrijven meegeven op het gebied van voedselverspilling?

Om wat te noemen: er zijn heel veel cijfers die voedselverspilling beeldend maken, maar als voedselverspilling een land zou zijn, zou het het meest vervuilde land zijn na China en de Verenigde Staten. Oftewel, als wij wereldwijd stoppen met voedselverspilling kunnen 1.3 miljard mensen in de wereld meer eten. Voedselverspilling is één van de oplossingen voor het broeikaseffect (de CO2 uitstoot), want alles wat je niet opeet is wel geproduceerd. Dat zorgt voor extreem veel uitstoot, en als je dat weggooit is het dus voor niks geproduceerd. Maar het is ook een oplossing voor de honger, want op het moment dat we alles eten wat we produceren, kunnen we die 1.3 miljard extra monden voeden. Wat ik dus wil meegeven is: richt je wat meer op voedselverspilling. Niemand gooit graag eten weg, maar er is weinig aandacht voor. Als je meer cijfers wilt: in Nederland gooien we zoveel voedsel weg dat je een file aan vrachtwagens van Utrecht naar Barcelona kan vormen. We gooien 2 miljard kilo voedsel weg, dat is ongeveer een derde van ons voedsel. 

Wat is de gouden tip tegen voedselverspilling van jou voor onze huurders?

Bij het lunchbuffet is mijn tip in ieder geval: schep niet meer op dan je op kunt. Dus kleine porties. Je kan beter een paar keer lopen dan in één keer je bord volscheppen en eten weggooien.

Copy: Kees Filius – Son Agency
Transcriberen: Floris Hollander

Zoek op artikel

Meer lezen

Blijf op de hoogte

Sluit je aan bij de community en ontvang de nieuwsbrief met artikelen, events en andere ontwikkelingen!