Ondernemen met impact

Red de natuur, eet een bizon

19.05.2017

Ellyn

Leestijd: minuutje

Met haar jerky onderzoekt Patagonia manieren om natuurbehoud onderdeel maken van de economie.

Het is een beeld dat je alleen kent uit Amerikaanse films: de bizons, die met duizenden tegelijk over de prairies donderen. Sneeuw in hun vacht, de hete adem puft in wolkjes uit hun vochtige neuzen. Een cowboy op een bont paard op de achtergrond. De meeste bizons werden gedood, in het wild zijn er nu nog maar een paar honderd in natuurparken over.

Het bedrijf Patagonia, bekend van de duurzame regenjas, gaat samen met ranchers in South Dakota weer kuddes op de prairie uitzetten. Dat doet Patagonia niet alleen omdat het mooi is: de grote grazer zorgt ervoor dat het graslandschap wordt omgewoeld en bemest. En dat is goed voor de biodiversiteit. Een dure onderneming, maar daar heeft Patagonia wat op bedacht. Het bedrijf gaat bizon-beef jerky verkopen, een snack van gedroogd vlees die in Amerika populair is.

Dat klinkt controversieel – zeker voor de vegetariërs onder ons. Maar zo’n groot dier kun je niet herintroduceren in een gebied waar grote jagers bijna zijn verdwenen, zonder erover na te denken hoe je de aantallen in de hand houdt. Daarnaast kost het uitzetten van de dieren en het onderhouden ervan veel geld. Om dat haalbaar te maken moet er een verdienmodel tegenover staan. Met haar jerky onderzoekt Patagonia manieren om natuurbehoud onderdeel maken van de economie. Ook in de rest van de wereld kan dat natuurbeschermers inspireren om een samenwerking met het bedrijfsleven te overwegen.

Meer lezen

De beef jerky van Patagonia
Hoe het bedrijf met bier klimaatverandering tegengaat

Zoek op artikel

Meer lezen

Blijf op de hoogte

Sluit je aan bij de community en ontvang de nieuwsbrief met artikelen, events en andere ontwikkelingen!