Ondernemen met impact

Rinkel officiële telecom partner LaatBloeien

01.09.2022

Amber

Leestijd: even zitten

Het feit dat dingen altijd zo gedaan zijn, zegt niet dat het altijd zo moet gaan.

Het is maandag, het weekend ligt achter ons en ik begin de week goed door een bezoek te brengen aan Jeroen van Vierzen van Rinkel (voorheen: Bereik). Met Rinkel is het mogelijk om via mobiele telefoon, maar zonder vaste telefoonlijn en zonder vast toestel, zakelijk te bellen met een vast telefoonnummer. We bespraken de groei van Rinkel, de ondernemersreis van Jeroen en hoe hij ervoor zorgt dat de propositie van Rinkel duurzaam is en blijft. 

Rinkel is officiële telecom partner van LaatBloeien. Als huurder van LaatBloeien bel je het eerste jaar gratis. Lees hierover meer op de partnerpagina

Kan je kort wat vertellen over jezelf?

Jeroen van Vierzen, ik ben co-founder van Rinkel (toen Bereik). Ik heb een achtergrond in Telecom. Op mijn 18e heb ik mij ingeschreven bij de Kamer van Koophandel met een telecombedrijf. Ik liep toen stage bij een ICT bedrijf en ik kreeg toen de kans om onder de vlag van dat bedrijf vaste Voice Over IP (VoIP) toestellen te gaan verkopen aan het klantenbestand van dat bedrijf. Zo ben ik het ondernemersleven ingerold. Ik heb dat 8 jaar gedaan, totdat ik op een gegeven moment geïnspireerd werd iets schaalbaars te doen. Het nadeel van vaste telefonie is namelijk dat je iemand fysiek nodig hebt om de producten aan te sluiten en dan loop je op een gegeven moment tegen een plafond aan van wat je als ZZP’er kan doen. Ik merkte toen bij kleine ondernemers dat er veel behoefte was aan een telefonie oplossing die niet afhankelijk was van een vast toestel op een bureau maar waarmee je toch met een vast nummer naar buiten kan treden, liefst volledig mobiel. Die vraag ontstond, maar we hadden er toen nog geen goed product voor…

Zo ontstond Rinkel?

In 2014 begon daarom het idee voor Rinkel. Ik heb als kind af aan al heel veel interesse gehad in software engineering en ik maakte zelf ook software. Mijn co-founder (en destijds studiegenoot) Jesper Paardekooper ook. Het idee ontstond om samen in onze vrije tijd te gaan bouwen. Het begon allemaal op zijn zolderkamer, en we hadden nog helemaal niet bedacht om dat ooit fulltime te gaan doen. 

Het product was zo ingericht dat klanten veel zelf konden doen en daarom kon ik het goed combineren met de werkzaamheden die ik had in mijn toenmalige bedrijf waar ik veel meer hands-on nodig was. Het heeft ongeveer 1,5 jaar geduurd voordat we een product hadden ontwikkeld wat we ook konden verkopen aan de doelgroep. Er zat zoveel potentie in en tegelijkertijd konden we heel goed meeliften op de toenemende populariteit van flexwerken en thuiswerken en inspelen op de behoefte aan flexibiliteit.

In no time was Rinkel groter dan onze eerdere bedrijven en hebben we besloten om fulltime met Rinkel aan de slag te gaan. In 2019 hebben we onze oude klanten langzaam weten over te brengen naar ons nieuwe bedrijf. Dat waren er toen 200, nu hebben we meer dan 10.000 klanten. Het waren toch onze eerste klanten die ons hebben geholpen om op dit pad te komen, dus we vonden het belangrijk hen niet in de steek te laten en hen netjes over te plaatsen. 

Wat is Rinkel?

Rinkel is een telefonieprovider die zich exclusief focust op kleine ondernemers. Bijvoorbeeld de flexwerkers en alle andere type profielen die je in coworking locaties als LaatBloeien ziet. Dat doen we door ondernemers te voorzien van een professioneel vast telefoonnummer, die gewoon op je mobiel werkt. In je eentje, maar ook in teamverband. We schalen met je mee. 

Waar hoop je huurders van LaatBloeien bij te kunnen helpen met jouw product?

We bieden flexibiliteit die LaatBloeien denk ik ook biedt. Met Rinkel ben je altijd en overal professioneel bereikbaar. Of je nou op kantoor zit, onderweg bent of thuis werkt. Je gebruikt hetzelfde vaste nummer, volledig mobiel. En ben je een keer niet bereikbaar… Dan nemen wij de telefoon toch voor je op?

Bij onze huurders staat duurzaamheid hoog in het vaandel, hoe zorg je ervoor dat de propositie vanuit Rinkel duurzaam is?

We zijn aangesloten bij een groen datacenter; SmartDC uit Rotterdam wat 100% draait op hernieuwbare energiebronnen. SmartDC is een innovatief datacenter dat bijvoorbeeld nadenkt over het recycleren van restwarmte. In Rotterdam is het dus mogelijk om een passende duurzame oplossing te vinden met een goede dekking voor ons als telecombedrijf, maar dat is nog lang niet mogelijk in alle steden.

Verder zorgen we er natuurlijk voor dat er minder hardware nodig is, je privé toestel kan je zakelijk gebruiken waardoor je ecologische footprint automatisch een stuk later is dan wanneer je losse toestellen en andere elektronica nodig hebt.

Wat zijn jouw persoonlijke drijfveren?

Ik heb weinig geduld en ik houd ervan om door te pakken. Ik vind het leuk om oplossingen voor problemen te bedenken en te zien hoe mensen die oplossingen dan echt gaan gebruiken. Als ik ‘s avonds thuis ben dan log ik wel eens in op de servers om te zien wat klanten met ons product doen. Ik krijg er echt een kick van als ik zie dat onze oplossingen echt iets toevoegen aan het leven van zo’n ondernemer. 

In de fase waar ik nu zit ben ik daar eigenlijk steeds minder mee bezig. Maar, ik vind deze fase ook weer erg leuk, ik hou van veranderingen en nieuwe uitdagingen. Blijven ontwikkelen, niet alleen je product of merk maar ook aan jezelf als ondernemer. Er is zoveel te leren, juist in de fase waar we nu in zitten. 

Wat wil je nog leren?

Ik denk dat ik nog veel te leren heb. In hart en nieren ben ik echt een techneut en ontwikkelaar, maar door de groei van ons bedrijf stap je daar steeds verder vanaf. Minder uitvoeren en meer aansturen. Daar komen natuurlijk weer hele andere competenties bij kijken, een hele andere manier van werken, dingen loslaten, de juiste mensen om je heen verzamelen en dan vooral veel vragen stellen. Het is een veelgehoorde eigenschap bij ondernemers dat je het werk naar je toetrekt, maar als je wil groeien kan je niet alles zelf meer doen. 

Welke hulp heb je extern moeten inschakelen om te groeien?

In april hebben we 1 miljoen kapitaal opgehaald om onze internationale groeiambities te gaan verwezenlijken. Het product is zo schaalbaar, we hebben al onze ontwikkelingen helemaal zelf in de hand. Alles bouwen we zelf. Daardoor hebben we vanaf dag 1 bij elke stap na kunnen denken over schaalbaarheid en daar plukken we nu de vruchten van. Daarom kunnen we nu relatief plug & play uitbreiden naar andere landen. Spanje is het eerste land waar we internationaal zullen starten. Er zit nu een developers team in Barcelona om dat te verwezenlijken. We zullen deze stap als blauwdruk gebruiken om zo verder te groeien binnen Europa. 

Wie inspireert jou?

Ik laat me eigenlijk niet erg leiden door anderen, maar als ik iemand mag noemen die mij als ondernemer inspireert is dat toch wel Elon Musk. Hij durft groot te denken en is niet bang om het wiel opnieuw uit te vinden, dat vind ik het mooie aan hem als ondernemer. Dat is toch wel een zeldzame eigenschap. Ik weet niet of je heel gelukkig word als je in zijn schoenen staat, er zitten vast heel veel mits en maren aan, maar het is op zijn minst bewonderenswaardig [we lachen instemmend].

Eigenlijk doen jullie je eigen ding! 

Ja klopt, Jesper en ik zijn heel erg verschillend waardoor onze samenwerking ironisch genoeg heel goed werkt. Ik ben een optimist en Jesper meer een pessimist (of realist, als je het hem vraagt; haha). Ik ben de dromer en hij schopt daar tegenaan, wat mij dwingt kritischer na te denken over de haalbaarheid. Combineer dat met een dosis wederzijds respect en humor en je hebt (denk ik) een goede match.

Wat is het leukste dat je als ondernemer hebt meegemaakt?

Ik ben de helft van mijn leven ondernemer, dus er zijn ontzettend veel dingen [glimlacht]. Het leukste en tegelijkertijd het engste was denk ik het moment waarop we personeel gingen aannemen. Ik ben een mensen mens, ik doe het goed in team meetings en de creativiteit die daaruit voortkomt vind ik inspirerend. Ik vond het moment waarop ik iemand aannam heel eng, je hebt ineens nieuwe verantwoordelijkheden dus je moet het echt waarmaken. Voor mij was het tegelijkertijd ook echt een mijlpaal, we waren er echt aan toe om mensen aan te nemen. 

Ondertussen zijn we er helemaal aan gewend en bestaat Rinkel uit 22 personeelsleden en een schil van freelancers voor de niche kennis en benodigde specialisaties.

Wat wil je meegeven aan andere ondernemers?

Telecom is een branche met een paar hele grote spelers die al 30/40 jaar hetzelfde doen. Er wordt maar relatief weinig geïnnoveerd. Wat ik leuk vind aan Rinkel, is dat we eigenlijk niet kijken naar de andere aanbieders maar ons echt verplaatsen in de klant en met een blanco vel papier op zoek gaan naar nieuwe oplossingen. Het helpt dan ook enorm dat we beiden als ZZP’er begonnen zijn en weten wat dat in praktische zin inhoudt. Bijvoorbeeld dat je onderweg bent, gebeld wordt op je bedrijfsnummer maar niet kan doorverbinden naar je collega.

“Het feit dat dingen altijd zo gedaan zijn, zegt niet dat het altijd zo moet gaan.”

Ik denk dat dat bij ons heel sterk speelt en ons helpt innoveren en dat we daar heel veel winst mee behaald hebben. Als laatste tip nog; doe geen aannames. Het is 1 van onze 4 kernwaardes; “zonder data heb je niet meer dan een mening”. Aannames zijn bij Rinkel als vloeken in de kerk [haha].

Foto: Amber Naomi Photography / www.ambernaomi.com

Zoek op artikel

Meer lezen

Blijf op de hoogte

Sluit je aan bij de community en ontvang de nieuwsbrief met artikelen, events en andere ontwikkelingen!