Ondernemen met impact

Humankind x Thijs Weenk

04.08.2022

Amber

Leestijd: even zitten

We willen groeien als bureau, zowel het team als de impact die we met elkaar maken.

“Een voordeel van het werken in een co-working office is het eenvoudig kunnen samenwerken met gelijkgestemde ondernemers. Je deelt immers een kantoorgebouw met meerdere bedrijven. Dat is handig wanneer je werk wilt uitbesteden, je een idee wilt valideren of simpelweg even wil sparren met elkaar. Zo hebben ook Jorn Wemmenhove van Humankind en Sustainable Business Designer Thijs Weenk de handen in elkaar geslagen.”

Kan je kort wat vertellen over Humankind?

Jorn: Samen met Lior Steinberg ben ik Humankind gestart, we bestaan nu drie jaar. Lior heeft een urban planning achtergrond en ik heb een blauwe maandag in de reclame gewerkt en vervolgens een stichting opgezet die jongeren in Argentinië helpt met het creëren van een betere toekomst. Met Humankind willen we steden mensgerichter en vriendelijker maken voor onszelf, anderen en de planet. at doen we door middel van een multidisciplinaire aanpak. Dit houdt in dat we kennis inzetten vanuit meerdere disciplines. Deze werkwijze is nodig om de grotere maatschappelijke uitdagingen waar steden en overheden mee te maken krijgen aan te kunnen pakken. 

“Hello, we are Humankind, agency for urban change. We create cities that are human and kind to ourselves, others and our planet.”

Hoe ziet het klantenbestand van Humankind eruit?

Jorn: We richten ons met name op overheden door het feit dat daar een grote uitdaging ligt wat betreft het multidisciplinair werken. Af en toe werken we ook voor ontwikkelaars, maar met name in opdracht van de overheid. We zijn voornamelijk actief in Rotterdam, maar ook in Groningen, Tel Aviv en er lopen veel projecten voor de Europese Unie. 

Vertel is, hoe zien die samenwerkingen eruit?

Jorn: In de urban planning gaat het vaak om de lange termijn. Als je een gebied ontwikkeld is dat niet in één dag gebouwd. Stedelijke planners denken doorgaans best goed na over de toekomst, maar omdat de stedelijke vraagstukken steeds complexer worden en ook een antwoord nodig hebben op korte termijn, gaan die tijdslijnen als het ware door elkaar lopen. Dan is het dus belangrijk om oplossingen goed te testen en om bewoners en belanghebbenden mee te nemen naar die toekomst toe. We schetsen dan een toekomstbeeld van hoe het zou kunnen zijn en daar vragen we feedback op. Wat vind je ervan? Wat zou er anders moeten? Missen we nog iets? En dat is iets wat we samen met overheden doen, want je kan uiteraard niet zomaar eigenhandig iets veranderen in de openbare ruimte. Eigenlijk verbinden we de lange en korte termijn, en overbruggen hettactisch gat dat voor overheden erg uitdagend is om eigenhandig te dichten. 

Thijs, ik vind jou echt een duizendpoot. Vanuit welke rol en entiteit help je Humankind?

Ik houd mij inderdaad bezig met meerdere projecten en bedrijven. Voor deze samenwerking werk ik als Sustainable Business Designer. Vanuit deze rol ondersteun ik start-ups en grown-ups met het formuleren van hun business case: welke waarde leveren ze leveren aan hun klanten, hoe ze zichzelf intern organiseren en – in het geval van Humankind – hoe ze de volgende groeistap maken. 

Sinds kort werken jullie samen, hoe is deze samenwerking ontstaan?

Jorn: We werken nu een jaar samen en we kenden elkaar al wat langer. We hebben eigenlijk best wel dezelfde ideeën, passies en manier van werken. Dat is ook erg belangrijk in een samenwerking als deze, de markt waar Humankind in opereert is best lastig en het maken van een stad is geen rechtlijnig process. Humankind wordt echt gezien als een bedrijf dat goed out of the box kan denken, maar we wilden ook een eigen box vinden. Om zowel meer impact te maken als een duurzaam business model te bouwen. 

Thijs: Ja en het interessante is om te kijken naar wat jullie eigen “box” is. Wat is de box die jullie heel goed past en op wat voor manier sluit dat aan op wat de markt wil?

Jorn: Zeker! Daar zit altijd toch de spanning in als je sociaal ondernemer bent. Wij hebben bij Humankind echt een eigen toekomstgerichte visie op dingen waar door de markt nog niet perse naar gevraagd wordt. Maar we blijven wel ondernemers. Het is altijd de vraag hoe doe je dat slim? Je wil graag onderdeel worden van het proces zonder vast te komen te zitten in een systeem, we willen blijven innoveren en tegelijkertijd een toekomstbestendige onderneming opbouwen. 

Wat is het doel van de samenwerking? 

Thijs: ik kreeg de volgende hulpvraag van Jorn en Lior: “We bestaan nu een paar jaar, we hebben heel wat leuke projecten gedaan als Humankind, maar we willen groeien als bureau; zowel het team als de impact die we met elkaar maken. Hoe kunnen we nou die volgende groeistap maken? En hoe ziet die stap eruit?”

Hoe zorg je ervoor dat dit doel geformuleerd en bereikt wordt? 

Thijs: We hebben dit traject op maat ontworpen voor Humankind. Het project omvatte uiteindelijk 5 thema’s die we elk in een sessie van 2 uur hebben behandeld en waarna Jorn en Lior aan de slag konden met wat we in de sessie hebben gedaan. 

We zijn begonnen met het formuleren van de persoonlijke drijfveren van Jorn en Lior los van Humankind. Zij zijn de oprichters en de mensen die het gaan laten groeien, daarom is het belangrijk dat ze van zichzelf te weten komen wie ze zijn en wat ze te bieden hebben. Ik weet nog dat Lior, die jarig was die dag tegen mij zei: “dit is het beste verjaardagscadeau wat ik ooit gekregen heb”. Dat was een mooi compliment!

Vervolgens hebben we met elkaar belangrijke vragen onder de loep genomen. Hoe zit het bedrijfsmodel in elkaar, welke diensten bied je aan en welke waarde lever je aan klanten? Jorn presenteerde mij aan het begin van het traject een pitchdeck van 7 diensten, elk met hun eigen propositie en plan. Voor een kleine onderneming is dat vrij veel om in de lucht te houden, maar er zat heel veel goeds in. Het vormde de perfecte basis om hun aanbod aan te scherpen en te kiezen waar ze zich de komende drie jaar op richten.

Met dit aangescherpte aanbod keken we naar het commercieel model: wat reken je voor een bepaalde dienst?  Het kan bijvoorbeeld heel nuttig zijn om te variëren in de tarieven voor de verschillende diensten die Humankind aanbiedt. Sommige diensten wil je met een iets hoger uurtarief dan een ander aanbieden en uiteindelijk komt daar je groeimodel uit. 

Tot slot hebben gekeken naar de lange termijn. Waar wil je over tien jaar staan? Hoe ziet je team eruit? Dat hebben we allemaal uitgetekend en uitgerekend zodat we weten wat er nodig is om die groei te bereiken. Dat zorgt ervoor dat je je plan daarop kan bijsturen en focussen. 

Hoe kan je de impact op de wereld om je heen meten?

Thijs: Je kan een missie en doel dat een bedrijf wil nastreven goed tastbaar en meetbaar maken. Je zou bijvoorbeeld kunnen zeggen dat je voor 2040 op zijn minst 100 steden geholpen wil hebben. Super concreet en heel meetbaar. Wat de impact daarvan is geweest is lastiger meetbaar, maar voor Humankind is het denkbaar om te onderzoeken of die 100 steden vriendelijker en mensgerichter zijn geworden. Je kunt zachtere waarden inzichtelijk maken: zoals de gezondheid van inwoners, het zelfvertrouwen van de bevolking, de hoeveelheid groen in het publieke domein.

Waar zitten voor jullie de uitdagingen in deze samenwerking?

Thijs: waar de uitdaging zat is het aanbrengen van focus. Jorn en Lior waren zo gewend en gehecht geraakt aan de 7 diensten, dat het lastig werd om er afstand van te nemen. Dat is ook logisch met een beginnende onderneming; je pakt alle kansen die langskomen en probeert alles uit. Toch is het van belang om het aanbod opnieuw te bekijken en naast de persoonlijke en ondernemingsmissie te leggen. Ik ben ervan overtuigd dat als je jezelf goed begrijpt je diensten kunt ontwikkelen die uniek en bijzonder zijn. Dan ben je als ondernemer authentiek en geloofwaardig. Dan kun je ook beter uit de voeten met een smaller aanbod. 

Ben je het daarmee eens Jorn? 

Jorn: Ja zeker. Ik kom bijvoorbeeld vaak designbureaus tegen die iets vrij algemeens communiceren als: wij lossen maatschappelijke vraagstukken op. Ik heb een hele duidelijke visie op dingen en wil dat dan ook heel graag specifieker maken. 

Thijs: Het is ook belangrijk om onderscheidend te zijn en blijven. Er zijn misschien wel 40 bureaus die pretenderen dat ze design voor sociale problematiek doen. Het woord design is al enorm breed, de sociale problematiek is gigantisch, dan ben je al snel dertien in een dozijn. Ik denk dat die oefening om te kijken wat jullie persoonlijke drijfveren zijn en hoe die ideeën een plek krijgen in je dienstverlening daarbij heeft geholpen. Omdat dat je dan gaat onderscheiden van anderen. Dat is die “eigen box” claimen. 

Wat is de grootste uitdaging in het ondernemerschap voor jou Jorn?

Jorn: Focus is voor mij momenteel de grootste uitdaging. Je kan niet alles wat je wilt tegelijk doen, maar ik merk ook meteen aan mezelf dat wanneer ik aan focus denk ik dat heel erg saai vind. Een goede balans hierin vinden is als sociaal ondernemer lastig.

Thijs: Dat is meteen jouw persoonlijke uitdaging. Wat heb je nodig als persoon om goed te functioneren? Je hebt starters en mensen die goed zijn in afmaken en doorpakken. Dat is voor iemand die starten leuk vindt heel erg lastig. Maar tegelijkertijd zit er in die fase van focus vinden ook nog veel uitdagingen. Humankind weet wat ze wil, maar begrijpt nog onvoldoende waar de klant op aanhaakt. Dat gaan ze uitproberen in de markt door pilots te draaien, het idee te pitchen en daarvan te leren.

Wat zou je andere ondernemers aanraden?

Jorn: ik zou iedereen aanraden om een mentor in de hand te nemen en hulp om je heen te verzamelen. Zeker als je je bezig houdt met een complexere dienst in een nog niet helemaal volwassen markt, kan dat voor erg veel uitdagingen zorgen waar je letterlijk van wakker kan liggen. Zeker bij maatschappelijke vraagstukken. Probeer eerst te luisteren voordat je aan de gang gaat. 

Thijs: Door het niet alleen te doen inderdaad. Door te sparren en te reflecteren op je eigen idee met iemand die iets anders kan en andere kwaliteiten heeft. Ik zit voor dit project niet zozeer op de inhoud. Ik heb heel veel affiniteit met wat Lior en Jorn doen maar ik zou niet kunnen doen wat zij doen. Door vragen te stellen, dingen terug te geven die Jorn en Lior zeggen vind ik op een gegeven moment een bepaalde structuur in hun verhaal en dat helpt hen weer in het duidelijker formuleren van de diensten. Tijdens het traject hebben we nog meer mensen aangehaakt, allemaal met verschillende perspectieven. Dat werkte het goed!

Fotocredits: Amber Naomi Photography

Zoek op artikel

Meer lezen

Blijf op de hoogte

Sluit je aan bij de community en ontvang de nieuwsbrief met artikelen, events en andere ontwikkelingen!