Ondernemen met impact
Beter (w)eten
Imre
Consumenten zijn met 38% van het weggegooide voedsel de grootste boosdoeners.
Zo’n 2 miljard kilo per jaar. Zoveel voedsel gooien Nederlanders weg – van boer tot supermarktklant. Dat zijn per dag bijvoorbeeld 1 miljoen broden, genoeg om half Nederland te laten ontbijten. En consumenten zijn met 38% van het weggegooide voedsel de grootste boosdoeners.
Gelukkig kunnen we hier zélf verandering in brengen. Door slim te kopen, bewaren en koken. Steeds meer initiatieven geven hier tips over – bijvoorbeeld Kliekipedia, een site met kliekjes-kooktips.
Ook zijn er initiatieven die zorgen dat producénten minder voedsel verspillen. Zo bekommert Kromkommer zich om groenten en fruit met slechte ‘looks’. Zodat deze niet in de prullenbak, maar op ons bord belanden. En restaurant Instock kookt culinaire maaltijden met restjes van supermarkten.
Dat smaakt naar meer! Voor een verandering die beklijft moeten ook grote spelers het roer omgooien naar circulaire verdienmodellen. Voor bijvoorbeeld Unilever, dat voedselverspilling al op de radar heeft, ligt hier een wereld aan mogelijkheden!
Consument en producent hebben samen een doel: niet meer produceren en consumeren dan we daadwerkelijk opeten. Zo geven we als Nederland het goede voorbeeld: de wereldwijde voedselverspilling (30% van al het voedsel!) kan omlaag.
Meer lezen
Kromkommer
Kliekipedia
Instock
Factsheet voedselverspilling van het Voedingscentrum
Plan van Unilever om afvalstromen in professionele keukens te beperken
Raport gemeente Utrecht over voedselverspilling
Zoek op artikel
Meer lezen
Blijf op de hoogte
Sluit je aan bij de community en ontvang de nieuwsbrief met artikelen, events en andere ontwikkelingen!