Klimaatpositief

Neem eens een maandje shopvrij

13.05.2018

Wies

Leestijd: minuutje

Het tijdperk van ‘slow fashion’ is aangebroken.

‘Fast fashion’ is hip. Nieuwe kleren zijn nog niet ontworpen of ze liggen al in de winkels. Collecties volgen elkaar in hoog tempo op: regelmatig is er uitverkoop en komt er nieuwe kleding te hangen. Niet verkochte kledingstukken worden door de winkels weggegooid: per jaar zo’n 55 miljoen. Als consumenten gooien wij er jaarlijks zelfs 688 miljoen weg. Dat snelle wisselen van kleding heeft een prijs.

De kledingindustrie heeft een slechte invloed op het milieu, door waterverspilling en enorme CO₂-uitstoot. Ook worden onze kleren vaak onder slechte arbeidsomstandigheden gemaakt, soms door dwangarbeiders.

En het is ook nog eens niet nodig: de gemiddelde Nederlander draagt slechts een derde van zijn kleren. We kunnen wel toe met wat minder. Daarom wordt er steeds vaker actie ondernomen tegen het dumpen van kleding. Franse modehuizen moeten binnenkort hun overgebleven kleding doneren aan liefdadigheidsinstellingen. En steeds meer ondernemingen maken eerlijke en duurzame kleding.

Voor ons consumenten geldt: minder shoppen heeft de toekomst. Collaction probeert met deze crowdacting-actie 2.500 mensen zover te krijgen om even geen nieuwe kleren te kopen. Zo kunnen we miljoenen liters water besparen en zorgen voor 360.000 kg minder CO2-uitstoot. Het tijdperk van ‘slow fashion’ is aangebroken.

Meer lezen

De actie Collaction
De meerwaarde van crowdacting
Hoe zorgen we voor minder kledingafval?

Zoek op artikel

Meer lezen

Blijf op de hoogte

Sluit je aan bij de community en ontvang de nieuwsbrief met artikelen, events en andere ontwikkelingen!