Ondernemen met impact
De volgende halte voor de Hyperloop
Ellyn
De Hyperloop verbruikt minder energie dan auto, trein of vliegtuig en gaat sneller, tot wel 1200 km/u.
Studenten van de TU Delft wonnen de allereerste SpaceX wedstrijd voor de Hyperloop. Hun ‘pod’ – een capsule die door een vacuümbuis zweeft en zo hoge snelheden bereikt – kwam als beste ontwerp uit de bus. Is dit dé doorbraak van een nieuwe technologie?
De Hyperloop verbruikt minder energie dan auto, trein of vliegtuig en gaat sneller, tot wel 1200 km/u. In theorie dan, want een Hyperloop die zo hard gaat is nog niet gebouwd. De Delftse studenten geloven dat het kan: ze richten een bedrijf op om Hyperloop mogelijk te maken.
De grootste uitdaging voor het bedrijf wordt de buis waar de Hyperloop door reist, omdat ze duur zijn en er vooral in de steden weinig ruimte voor is. De Hyperloop kan daarom beter ondergronds gaan, vindt SpaceX-baas Elon Musk. Musk werkt aan een technologie die het graven van tunnels wel 5 tot 10 keer goedkoper en sneller moet maken dan het nu gebeurt.
De nieuwe ondernemers hebben de tijdgeest mee. We kopen steeds meer online, maar een schone manier om al die pakketjes te vervoeren bestaat nog niet. Ook voor reizigers geldt: wie het milieu wil sparen kan beter het vliegtuig laten staan. Om de opwarming van de aarde te beperken moeten vliegtickets waarschijnlijk flink duurder worden. Dan kan het hard gaan met de Hyperloop.
Meer lezen
Team TU Delft wint Hyperloop-competitie
Elon Musk gaat tunnels boren
De website van Delft Hyperloop
Zoek op artikel
Meer lezen
Blijf op de hoogte
Sluit je aan bij de community en ontvang de nieuwsbrief met artikelen, events en andere ontwikkelingen!