Klimaatpositief

Goeie deal, die Groene deal?

27.01.2020

Imre

Leestijd: minuutje

Duidelijk is dat als we níks doen, de kosten wereldwijd veel hoger liggen dan wanneer we nú ingrijpen.

Laatst presenteerde Frans Timmermans de Green Deal: een plan dat van de EU het eerste klimaatneutrale continent moet maken.

Jos Cozijnsen van CNG verwacht dat met de Green Deal “aan alles een CO₂-prijskaartje komt te hangen.” Van vliegtickets tot voedsel van buiten de EU.

De Europese commissie wil de komende tien jaar 1.000 miljard euro van haar budget investeren in de Green Deal. De vraag is: moeten Europeanen daarbóvenop ook in de buidel tasten voor wonen, reizen en eten?

De Deal moet nog worden goedgekeurd door de lidstaten van de EU. Dat maakt het lastig om harde voorspellingen te doen. Toch lijkt het erop dat de financiële schade meevalt

1. De Green Deal investeert in betaalbare alternatieven voor vervuilend auto- en vliegverkeer. Dat betekent bijvoorbeeld: de aanleg van meer rails om treinreizen binnen de EU goedkoper en toegankelijker te maken.

2. De Green Deal streeft ernaar om eten duurzaam en betaalbaar te maken. De route die eten aflegt ‘van boer tot bord’ moet groener en korter. Een concreet plan hiervoor volgt in de lente.

Duidelijk is dat als we níks doen, de kosten wereldwijd veel hoger liggen dan wanneer we nú ingrijpen. De prijs van voedsel zal bijvoorbeeld al 20% omhoog gaan door de landbouwcrisis die ontstaat door klimaatverandering.

Groen licht voor de groene deal dus. Maar we moeten de uitvoer van de deal scherp blijven volgen. Want zonder ruimte voor bottom-up-actie, kunnen top-down-plannen nooit slagen.

Meer lezen

Het doel: 50% minder CO2-uitstoot
Minister Wiebes is het eens met Greta Thunberg
Zelfs zonder klimaatprobleem is de oplossing een goed idee
Een mooi voorbeeld van ondernemers die ‘de kar trekken’

Zoek op artikel

Meer lezen