Democratie van morgen

Red de journalistiek, vermijd Facebook

28.11.2017

Timo

Leestijd: minuutje

Google en Facebook hebben bijna de hele online advertentiemarkt in handen.

Sinds begin jaren nul verkeert de journalistiek in zwaar weer, als gevolg van de opkomst van de fatsoenlijk leesbare webpagina. Kranten wisten niet goed wat ze met het internet aan moesten: sommigen gokten op een betaalmuur, anderen op advertenties.

Maar de advertentiepot is alleen maar kleiner geworden. Google en Facebook hebben bijna de hele online advertentiemarkt in handen. Omdat mensen zoveel op Facebook zitten, vindt de strijd om de lezer vooral op sociale media plaats. Sites als Buzzfeed zetten daarom in op clickbait.

Facebook heeft dat maar al te goed door. Door haar algoritmes te manipuleren, zorgt ze ervoor dat een gebruiker niet alle posts ziet van een pagina die hij/zij liket. Media worden daardoor gedwongen hun artikel als advertentie te verkopen. Facebook krijgt zo geld van journalistieke websites. Facebook wordt aantrekkelijker omdat er veel artikelen worden gedeeld. En het deelgedrag van gebruikers levert nuttige informatie op die Facebook aan adverteerders doorverkoopt.

Er zijn oplossingen. Neem het ‘De Correspondent’-model: lezers betalen om bij een online gemeenschap te horen in ruil voor een advertentievrij medium. Je kunt ook zelf iets doen om de journalistiek te redden: betaal voor abonnementen, gebruik geen Google en bezoek websites via de homepage.

Meer lezen

Journalistiek in het Facebook-tijdperk

Zoek op artikel

Meer lezen

Blijf op de hoogte

Sluit je aan bij de community en ontvang de nieuwsbrief met artikelen, events en andere ontwikkelingen!