Bevrijde markt

GoedGeld 1: Toekomstbestendig economieonderwijs

14.02.2017

Timo

Leestijd: minuutje

De vraag ‘Wat kost een biefstuk?’ gaat over meer dan vraag en aanbod.

Op de middelbare school kreeg je vaak maar een beperkt beeld van ‘de economie’ mee. Je leerde wat vraag en aanbod is en hoe je met Keynesiaanse modellen rekent. Maar het ging niet echt over de politiek achter zulke ideeën. Sinds het vak economie in 2010 op de schop ging, is er meer ruimte voor vragen als: waarom leidt marktwerking vaak tot maatschappelijk ongewenste uitkomsten?

Hoogleraar Coen Teulings denkt dat het nog beter kan. Een historisch perspectief vindt hij belangrijk. Leren over de Grote Recessie van de jaren twintig en de veranderde positie van vrouwen op de arbeidsmarkt maakt meer inzichtelijk dan theoretische modellen. Bijvoorbeeld, hoe politieke en sociale ontwikkelingen de inrichting van de economie beïnvloeden.

Maar er is nog meer aansluiting te vinden bij andere schoolvakken. Het klimaatprobleem leert ons dat zorg voor mens én natuur noodzakelijk is. De vraag ‘Wat kost een biefstuk?’ gaat over meer dan vraag en aanbod. Het gaat ook over wat vleesproductie aan onbetaalbare schade voor de aarde aanricht. De link met aardrijkskunde en biologie is dan snel gelegd.

Zo kan breder economieonderwijs scholieren leren na te denken over een cruciale vraag, die ons allemaal aangaat: hoe richten we een toekomstbestendige samenleving in?

Klik hier om verder te lezen in de GoedGeld-serie

Meer lezen

Rapport van Coen Teulings
Wat kost een biefstuk?

Zoek op artikel

Meer lezen

Blijf op de hoogte

Sluit je aan bij de community en ontvang de nieuwsbrief met artikelen, events en andere ontwikkelingen!