Zo vervuilend is vliegen

Ryanair staat op nummer tien van de meest vervuilende Europese bedrijven in 2018. Zo blijkt uit een rapport van Transport & Environment. Het is de enige níet-kolencentrale in de top tien.

De CO2-uitstoot van Ryanair steeg het afgelopen jaar met 6,9 procent. Dat past in een internationale trend. Paul Peeters van Breda University berekende dat de wereldbevolking in 2100 negen keer zoveel zal vliegen als nu. Daarmee zorgt ons vlieggedrag er eigenhandig voor dat we het in Parijs gestelde maximum van twee graden temperatuurstijging niet halen. Zelfs als we los van de luchtvaartgroei aan alle andere klimaatdoelen voldoen.

Geeft er iemand wél het goede voorbeeld? De Atmosfair Airline Index (AAI) deelde de 150 grootste luchtvaartmaatschappijen in op duurzaamheid, kijkend naar de hoeveelheid brandstof per kilometer. Hierbij kwam TUI Fly als duurzaamste uit de bus. Dankzij haar efficiënte manier van vliegen, oftewel: veel passagiersplekken per vliegtuig.

Maar in de AAI-ranking krijgt zelfs TUI maar een magere voldoende.

Als we écht klimaatpositief en goedkoop willen blijven reizen, is dit het recept:

  • minder overstap-vluchten;
  • een vliegtaks op niet-elektrisch vliegen;
  • de vliegtaks-inkomsten investeren in een soepel internationaal spoornetwerk en regionale vliegvelden voor elektrische vliegtuigen.

De bal voor een houdbaar luchtvaartbeleid ligt bij overheden. Roep de Nederlandse regering op tot actie via deze petitie!

Meer lezen

De Atmosfair Airline Index 2018
Is elektrisch vliegen de toekomst?

Hogesnelheidstrein als alternatief voor vliegen?

Of schrijf je in voor onze nieuwsbrief