Zo maak je je sociale onderneming hebzucht-proof

Sociale ondernemingen schieten de laatste jaren als paddestoelen uit de grond. Sommige zijn zo succesvol dat ze opschalen. Gek genoeg is dat niet altijd goed nieuws.

De bedrijven Ben & Jerry’s en De Vegetarische Slager, bijvoorbeeld, kregen machtige aandeelhouders. Waardoor hun idealistische missie onder druk kwam van de heilige huisjes van het aandeelhouderskapitalisme: winst en groei.

Hoe maak je als ondernemer je missie hebzucht-proof, júist bij succes?

Een stichting oprichten lijkt logisch. De winst van een stichting mag namelijk alleen in het doel van de stichting geïnvesteerd worden en niet naar aandeelhouders gaan. Maar, zegt Christian Kroll, in een stichting moet de ondernemer besluiten vaak verantwoorden, en dat maakt concurreren moeilijk. Christian is oprichter van de zoekmachine Ecosia, dat bomen plant met haar winst.

Welk model beschermt zijn missie zonder dat Ecosia traag en log wordt?

Ecosia gebruikt het beheerder-eigenaar-model van de Purpose Foundation. Hoe het werkt? De Purpose Foundation krijgt een permanent aandeel in Ecosia en vetorecht. En zal daarmee toekomstige pogingen van Ecosia om aandelen te verkopen of winst uit te keren aan eigenaren, blokkeren.

Zo blijft Ecosia’s missie, het groener maken van de planeet, voorop staan. En kan ze blijven concurreren met andere zoekmachines. In Christians woorden: “de sociale onderneming is klaar voor de eenentwintigste eeuw.”

Meer luisteren

Podcast met Christian Kroll over missie en model

Of schrijf je in voor onze nieuwsbrief