Waarom bedrijven moeten dokken voor onze data

Google en Facebook zijn niet gratis. We betalen wel degelijk voor dit soort online diensten. Niet met ons geld, maar met onze locatievoorzieningen, profielfoto’s en online aankopen.

De HLEG, een onafhankelijke onderzoeksgroep, adviseerde onlangs aan de Europese Commissie om deze transactie daadwerkelijk in geld uit te drukken: techbedrijven zouden óns moeten betalen voor de data die ze verzamelen.

Iets dergelijks gebeurt bijvoorbeeld al bij de bouw van een nieuwe wijk in Helmond waar alle handelingen van huurders – slaap, eetgedrag, et cetera – met sensoren worden geregistreerd in ruil voor een lage huur.

Deze woon-data wordt gebruikt om duurzaam, circulair wonen te stimuleren. Denk aan: lantaarnpalen die uit gaan als er niemand buiten is. Of ramen die automatisch sluiten als er fijnstof voorbij waait. 

Het voorbeeld laat zien wat ontbreekt aan het advies van de HLEG: bedrijven moeten niet alleen betalen voor data, ze moeten ook toestemming vragen voor het dóel achter hun verzamelwoede. Het is namelijk nogal een verschil of je data gebruikt wordt voor een duurzame woonsituatie, of voor gepersonaliseerde advertenties (of erger).

Hoe maken we de transactie van data niet alleen economisch eerlijk maar ook transparant?

Een voorzetje voor de politiek: beschouw data wettelijk als een waardevolle resource waar bedrijven belasting over moeten betalen. ‘Duurzame data’ – zoals die verzameld wordt in Helmond – wordt dan minder zwaar belast dan bijvoorbeeld commerciële data. Zodat Facebook en Google niet meer in luilekkerland leven.

Meer lezen

Bescherm je data met Schluss

Of schrijf je in voor onze nieuwsbrief