Unilever op de groene toer?

Grote bedrijven brengen ons welvaart, maar belasten ook onze aarde. Een noodzakelijk kwaad? Of kunnen deze giganten hun impact omzetten in iets positiefs?

Unilever doet een poging: het bedrijf wil haar milieuvoetafdruk verkleinen en positieve maatschappelijke impact vergroten. Met ambitieuze doelen voor 2020. De milieuschade van producten halveren bijvoorbeeld; en de levensstandaard verhogen van de miljoenen mensen die voor Unilever werken, van boer tot fabrieksmedewerker.

Een mooi streven. Maar Unilever wil ook haar winstmarge verhogen. Gaat dat samen? Uit recent BBC-onderzoek bleek dat de werkomstandigheden belabberd zijn op de Indiase plantages waar Unilever-thee vandaan komt. Unilever beloofde direct verbetering, maar duidelijk is dat het bedrijf daar nog niet aan haar doelen voldoet.

Kanttekeningen bij Unilevers ambities dus. Maar het is opvallend dat topman Paul Polman de aandeelhouders meekrijgt in een toch vrij radicale sociale en groene agenda. Waar andere CEO’s vaak de boot afhouden – ‘mijn handen zijn gebonden’ – biedt Polman inspiratie voor een andere aanpak. Je hoeft blijkbaar niet puur vanuit een korte termijn-winstoogmerk te handelen om aandeelhouders bij je te houden. Maar daarmee zoek je als CEO een lastig spanningsveld op.

Meer lezen

Unilever Sustainable Living Plan
Misstanden op theeplantages