True Price: koste wat kost

Wat bepaalt de prijs van een reep chocola in de supermarkt? Of van een vliegticket? Verschillende merken schreeuwen om aandacht: ‘Neem mij, ik ben de goedkoopste!’ Zo ontstaat een voordelige prijs. Maar is dit ook een eerlijke prijs?

Het initiatief True Price laat zien dat de prijs die we betalen voor veel producten en diensten geen rekening houdt met onzichtbare productiekosten. Een productieproces heeft impact op onze aarde; denk aan het gebruik van land en water, of aan de uitstoot van CO₂. En ook is er sprake van een sociale impact: bijvoorbeeld bij slechte werkomstandigheden of onderbetaling.

Het zou logisch zijn dat we deze onzichtbare kosten meenemen in de prijs van een product. De vraag voor producenten is dan: hoe beperk je de negatieve impact van je product, zodat de échte, eerlijk prijs laag blijft? True Price helpt bedrijven met deze uitdaging. True Price adviseerde bijvoorbeeld chocola-ondernemer Tony’s Chocolonely bij de zoektocht naar slaafvrije chocola.

Inspirerend is dat True Price bedrijven helpt hun sociale, ecologische én economische impact te vergroten. Door te zoeken naar een businessmodel waar zowel aarde en productiemedewerkers, als klant en  ondernemer van profiteren. Het succesvolle Tony’s bewijst dat dit kan.

Meer lezen

Over True Price
De case Tony’s Chocolonely
We schreven al eerder over de oneerlijke prijs van een kiloknaller
Tony’s Chocolonely opent eerste winkel