Thuisbezorgd bezorgt restaurants vooral kopzorgen

Thuisbezorgd bezorgt nu ook kopzorgen

Ondernemers pikken het niet langer. Thuisbezorgd verhoogde dit jaar de bijdrage voor aangesloten restaurants. Zij houden steeds minder over. Inmiddels dragen ze 13 procent van hun verdiensten via thuisbezorgd.nl af aan het platform. Maar het einde van die monopoliepositie lijkt in zicht. Horeca-ondernemers komen nu zelf met het platform eten.com, waarop alle leden zeggenschap hebben.

Thuisbezorgd was bij haar start in 2000 een welkom initiatief. Aangesloten ondernemers waren makkelijk te vinden via thuisbezorgd.nl. Zeker voor kleine restaurants was dit gunstig: zo konden zij concurreren met grote ketens. Het is logisch dat Thuisbezorgd zelf ook wat verdient aan deze diensten.

Maar: omdat veel restaurants afhankelijk werden van het platform kon Thuisbezorgd de bijdrage steeds blijven verhogen. De maaltijdbezorging is bijna volledig in handen van Thuisbezorgd. Dit soort reuzen bedreigt de vrije markt door gebrek aan medezeggenschap en oneerlijke concurrentie.

Daar komt nu verandering in. Sommige restaurants bieden klanten extra’s als ze via de site van de zaak zelf bestellen. Anderen lanceren eigen (lokale) bezorgsites zonder winstoogmerk, zoals bezorgland.nl, hellefood.nl en leqqr. Zo ontstaat een eerlijke markt van vraag en aanbod. Tenminste, als wij ons eten wat vaker gaan bestellen op andere manieren dan via thuisbezorgd.nl.

Meer lezen

Ook Deliveroo en Foodora tornen aan het monopolie van thuisbezorgd.nl
Meer over winstoogmerk van grote bedrijven
Initiatief van “Horeca in actie”: eten.com

Of schrijf je in voor onze nieuwsbrief