Opschalen met behoud van idealen

De CEO van Tony’s Chocolonely hoopt dat Tony’s binnen een paar jaar onderdeel kan worden van “grote clubs als Nestlé, Mars of Mondelez die Tony’s internationaal kunnen uitrollen.”

Overnames zie je vaker als sociale ondernemingen willen opschalen. Zo werd het sociaal-duurzame Ben & Jerry’s overgenomen door Unilever. De aandeelhouders stemden voor, de oprichters hadden naar eigen zeggen geen keus. Maar Ben & Jerry’s maakte zich hard voor een onafhankelijke raad binnen Unilever. In het begin had de raad moeite om de idealistische koers vast te houden. Maar inmiddels lukt het Ben & Jerry’s meer en meer om haar idealistische stem ook binnen Unilever te laten klinken.

Is dit dan de enige manier om op te schalen? Een alternatief is om je onderneming te organiseren als een coöperatie. Dan ligt de macht bij betrokkenen: klanten en medewerkers. En niet bij aandeelhouders die alleen oog hebben voor een in waarde stijgend aandeel.

In het aandeelhouderskapitalisme word je weggeconcurreerd als financiële groei geen hoofddoel is. Terwijl juist ándere vormen van impact – ecologisch, sociaal – beloond zouden moeten worden. Alleen dan kun je opschalen met behoud van idealen.

Hoe geven we ondernemers hier de ruimte voor? Onder andere Ondernemers van nu denken na over deze vraag. Bemoedigend om te zien dat ondernemers zich verenigen om een nieuw systeem vorm te geven.

Meer lezen

Tony’s CEO in het FD
Meer over de invloed van multinationals

Of schrijf je in voor onze nieuwsbrief