De niemand-vliegt-dag

Vliegen trekt een flinke wissel op het klimaat. Een enkeltje Amsterdam – Milaan creëert per persoon een opwarmingseffect dat gelijk staat aan 250 kg CO². Neem je de trein, de bus of deel je een auto met drie of meer personen, dan is de klimaatschade vijf keer minder.

Wat is dan de totale schade? Een grove schatting: in 2014 waren er gemiddeld 9,8 miljoen passagiers per dag. Als een gemiddelde vlucht zes uur duurt, kom je uit op een effect van tussen de 18,6 en 29,4 miljoen kg CO² per dag. Met één dag wereldwijd niet vliegen bespaar je wat ruim een miljoen Amerikanen in een jaar uitstoten.

De impact van vliegen is ingewikkeld. Het gaat niet alleen om de uitstoot van brandstof, maar ook om de condensstrepen die vliegtuigen achterlaten. Dat zijn een soort wolken: overdag maken ze het minder warm, ’s nachts juist minder koud. De facto zorgt dat voor plaatselijke temperatuurstijgingen.

Daarom is groener vliegen moeilijk te realiseren. Het vereist zowel schonere brandstof als vliegroutes die minder condensstrepen achterlaten. Niet vliegen is nu nog de beste manier om je ecologische voetafdruk te verminderen. In de jaren zeventig waren er autoloze zondagen. Kunnen we luchtvaartmaatschappijen ervan overtuigen een niemand-vliegt-dag in te stellen?

LaatBloeien schreef ook over de (on)mogelijkheden van CO₂-compensatie

Meer lezen

Wat is de klimaatschade van vliegen?
Is vliegen de grootste klimaatzonde?
De hyperloop: vervoer van de toekomst

Nieuwsbrieflink