Naakte groente maakt winst

Als afvalscheider herken je dit verschijnsel waarschijnlijk: dat de pasticafvalbak vaak net zo snel vol is als je ‘normale’ prullenbak. 30 kilo gooit de gemiddelde Europeaan per jaar weg. Hoe komen we af van deze plasticverslaving?

Een oplossing die we al kennen is de verpakkingsvrije supermarkt. Zeker op de fruit- en groenteafdeling valt makkelijk winst te behalen. Ecologische winst, maar óók economische winst. Zo bleek onlangs uit een experiment van de Nieuw-Zeelandse supermarktketen New World.

De verkoop van lente-uitjes, snijbiet en radijs steeg met driehonderd procent nadat ze zonder verpakking in de schappen werden gelegd. Zo schrijft The Optimist. Klanten zijn enthousiast over het ‘naakte aanbod’, waarin ze de uitjes en citrusvruchten weer gewoon kunnen ruiken.

Wat is er nodig om supermarkten en klanten de switch te laten maken naar ‘naakt winkelen’? Winstgevende voorbeelden, zoals in Nieuw-Zeeland, zijn een eerste stap. Ook is het cruciaal dat ons belastingsysteem vergroening beloont. Dat groente en fruit zonder verpakking – goed voor je gezondheid én voor de planeet – btw-vrij worden.

Jaarlijks komt er zo’n tienduizend ton (!) plastic in zee terecht. Dan is elke plastic verpakking er één te veel. ‘Naakt winkelen’ – maar dan wel met je kleren aan – helpt om af te kicken van plastic. En het is nog leuk ook.

Meer lezen

China wil ons plastic niet meer
Wat is er eigenlijk met de melkboer gebeurd?
Geld verdienen aan oud plastic

Of schrijf je in voor onze nieuwsbrief