Is elektrisch vliegen de toekomst?

Is elektrisch vliegen de toekomst?

Een Britse man nam voor een tripje Newcastle-Londen het vliegtuig via het Spaanse eiland Menorca. Toch was hij goedkoper uit dan met de trein. Inclusief de prijs van een cocktail op Menorca.

Het voorbeeld laat zien hoe absurd goedkoop vliegen is. Gezien de klimaatimpact van vliegen zijn een belasting op vliegtickets en goedkopere treintickets onvermijdelijk. Zodat de trein de logische optie wordt. Althans, voor trajecten als Newcastle-Londen. Maar hoe zit het met grotere afstanden?

Daar kan het elektrische vliegtuig uitkomst bieden. Het Amerikaanse Zunum Aero gaat, gesteund door JetBlue en Boeing, honderd elektrische vliegtuigen produceren, die in 2022 de lucht in kunnen. Daarbij richt Zunum zich op regionale vluchten – maximaal 1.600 kilometer – tussen kleine luchthavens. Deze regionale luchthavens hebben een korte bagagewachttijd en je staat zo buiten.

Het is een benadering die zich ook leent voor Europese vluchten. Stap 1 is dan: internationale afspraken over een vliegtaks op niet-elektrisch vliegen. En stap 2: de opbrengsten van deze vliegtaks investeren in regionale vliegvelden voor elektrische vliegtuigen en een soepel internationaal spoornetwerk. Op die manier kan uitstoot- en vliegtaks-vrij reizen het gaan winnen. En blijft het betaalbaar.

Meer lezen

Meer over Zunum Aero
Opwarming aarde nadert limiet
Teken petitie voor een rechtvaardiger luchtvaartbeleid

Of schrijf je in voor onze nieuwsbrief