Hoe weet je of je bedrijf maatschappelijke impact heeft?

Hoe weet je of je bedrijf maatschappelijke impact heeft?

Geld verdienen én impact maken. Het lijkt het nieuwe streven in ondernemend Nederland. Goed nieuws, maar ook ingewikkeld. Geld valt makkelijk te meten, maatschappelijke impact een stuk moeilijker. Hoe weet je als bedrijf of je goed bezig bent?

We vragen het Lukas Held. Hij bouwt aan de vereniging Economy for the Common Good (ECG), die van deze vraag haar missie heeft gemaakt. “De economie motiveert alleen tot het maken van winst, ten koste van mens en planeet. Wij duwen bedrijven de goede kant op.”

Het werkt zo. Een ECG-consultant begeleidt zes maanden een onderzoek naar de prestaties van een bedrijf op vier vlakken: menselijk welzijn, het welzijn van de planeet, sociale gerechtigheid, en de verdeling van macht. Het resultaat is een maatschappelijke bedrijfsbalans met makkelijk vergelijkbare scores, wat weer zorgt voor een positieve vorm van concurrentie. Negatieve scores zijn ook mogelijk, want een nul staat gelijk aan het wettelijke minimum, waar het bedrijf tóch al aan moet voldoen.

Twee dingen maken ECG bijzonder. De vereniging heeft geen winstoogmerk, dus er is geen financiële druk om zoveel mogelijk certificaten uit te delen. Dat zie je nog wel eens in de certificaten-business. Én ECG gaat inclusief te werk: alle bedrijven kunnen streven naar een zo hoog mogelijke score.

Meer dan 500 bedrijven onderzochten al hun maatschappelijke impact. Jammer genoeg pas één Nederlands bedrijf: supermarktcoöperatie Odin. Werk jij bij een bedrijf dat wil pionieren in de gemene goed-economie? Kom in contact!

Meer lezen

De website van Economy for the Common Good
Een voorbeeld ECG-rapport van sportbedrijf Vaude
True Price laat zien wat producten écht kosten
De casus van coöperatie Odin

Of schrijf je in voor onze nieuwsbrief