Hoe groen is Vandebron?

Hoe groen blijft Vandebron?

Energiebedrijf Vandebron is verkocht aan Essent. Het jonge bedrijf staat hiermee in een lange lijn van wereldverbeteraars die zich laten opslokken door de vijand: van Ben & Jerry’s tot de Vegetarische Slager.

Raakt Vandebron nu haar idealistische wilde haren kwijt?

Vandebron staat bekend als een rebels bedrijf dat vecht tegen greenwashing. Het legt nu uit dat het op zoek is gegaan naar een nieuwe eigenaar die haar groene missie “volledig omarmt en grootse impact wil maken“. Maar in de groenestroom-ranglijst krijgt Essent van alle grote spelers het laagste rapportcijfer: een 4,6.

Gaat Vandebron het beursgenoteerde Essent dan van binnenuit veranderen? Of raakt het nu haar idealistische wilde haren kwijt?

Niks is zeker, maar met de schaal waarop Essent opereert lijkt dat laatste haast onvermijdelijk. In het NRC zegt de chef van Essent dat hij via Vandebron de 800.000 “diepgroene” consumenten die Nederland rijk is, wil gaan bedienen. Dat klinkt alsof Essent de aanval op Greenchoice opent. In dat geval zal Vandebron om elke klant moeten vechten, en dan zijn idealen duur.

De ervaring leert dat de grote jongens hun kleine merken uiteindelijk opheffen om kosten te besparen.

Het FD meldt dat Vandebron haar naam en hoofdkantoor houdt. Maar voor hoelang, dat horen we niet. Zo houdt Essent haar opties open. De ervaring leert dat grote jongens hun kleine merken uiteindelijk opheffen.

Maar er is één hoop, en dat zijn de superbetrokken klanten van Vandebron. Hun fans. Die kunnen het bedrijf bij de les houden. De chef van Vandebron wil hen in elk geval blijven horen, ook na de overname: “Onze klanten mogen ons afrekenen op onze daden. Het enige verschil is op het niveau van de aandeelhouder.”

Meer lezen

Het nieuwsbericht van de overname
De coöperatie als startpunt van de energietransitie
Wat je zelf kunt dóen aan de klimaatcrisis

Of schrijf je in voor onze nieuwsbrief