Het einde van de benzineauto in zicht

Het einde van de benzineauto in zicht

Het staat bovenaan het klimaatverlanglijstje van Noorwegen, Frankrijk, Ierland, het Verenigd Koninkrijk en nu ook Nederland: een verbod op de verkoop van diesel- en benzineauto’s. De Fransen en de Britten gaan voor 2040; volgens Rutte-III moet het bij ons in 2030 al zover zijn. Gouden kansen voor de elektrische auto dus. Maar hoe staat het daar eigenlijk mee?

Volvo maakte vorig jaar als eerste reguliere autobedrijf bekend dat al haar auto’s vanaf 2019 elektrisch of een hybride zullen zijn. De concurrentie zal niet lang achterblijven. Zo brengt bijvoorbeeld ook Toyota vóór 2020 tien nieuwe elektrische modellen op de markt. Technisch gezien worden de auto’s steeds beter en dus goedkoper. Kon je er vroeger hooguit mee naar de buurtsuper, tegenwoordig rijd je op de batterij al naar Parijs.

Maar die technologische ontwikkeling brengt ook een uitdaging met zich mee. Elektrische auto’s zijn nog steeds duur om aan te schaffen en verliezen over de jaren bijna al hun waarde, omdat de nieuwe modellen zoveel beter zijn. Anders dan bij een ‘gewone’ auto, verlies je dus een hoop geld als je hem tweedehands verkoopt. Dat kan veel mensen van het nieuw kopen weerhouden. Voor 2030, als het verbod op de verkoop van diesel- en benzineauto’s ingaat, is er dus nog wel wat werk te verzetten. Wie verzint de winstgevende oplossing voor het recyclen van de elektrische auto?

Meer lezen

Volvo verkoopt vanaf 2019 alleen nog ‘schone’ auto’s
Zo maakt Nederland zich klaar voor het einde van de benzineauto
China aan kop in strijd om elektrische auto

Of schrijf je in voor onze nieuwsbrief