De Britse plasticrevolutie

De documentaireserie Blue Planet II van David Attenborough trok vorig jaar in Groot-Brittannië een recordaantal kijkers. Maar nog belangrijker: de serie bracht een cultuurverschuiving teweeg. Er is nu veel aandacht voor het plasticprobleem en er ontstaan nieuwe initiatieven om dit aan te pakken. Plasticvrij is het land nog lang niet, maar het ideaal lijkt opeens een stuk dichterbij.  

Hoe ging het balletje rollen? De media berichtten over het probleem van ons plastic afval en consumenten leken steeds vaker te kiezen voor plasticvrije opties. Ook de politiek trok zich het probleem aan. Zelfs Theresa May ging zich er na de serie persoonlijk mee bemoeien. Ze kwam met een 25-jarenplan om de hoeveelheid plastic afval drastisch te verminderen. Als onderdeel van dit plan worden Britse supermarkten aangemoedigd plasticvrije zones in te richten.  

In de plaats Totnes werden nieuwe winkels geopend die het plasticvrije leven stimuleren, zoals de zero waste shop. Elders experimenteren grote bedrijven als Starbucks met accijns op wegwerpbekers. Dit soort ontwikkelingen maakt het voor de consument veel makkelijker plastic echt af te zweren. Alle initiatieven samen maken een cultuuromslag mogelijk. Dat moet in Nederland toch ook kunnen?  

Meer lezen

Het 25-jarenplan van May
Wat Blue Planet teweegbracht in Totnes
Of schrijf je in voor onze nieuwsbrief